Kontaktuppgifter:

FÖLJ MED VAD SOM

HÄNDER I MINNESLISTAN

PÅ  ÖT  OCH  VBL

Välkommen till Jeppo hembygdsförenings hemsida!

Vi arbetar för att öka kunskapen om traktens historia, kultur och näringsliv samt för att hålla traditionerna levande. Vill Du besöka vårt hembygdsmuseum, är du intresserad av att bli medlem, kanske delta i talkon, hjälpa till med sommarens utställning, forska vidare i Jeppos historia, besöka våra evenemang, komma med nya förslag och ideer så är Du alltid lika välkommen. Jeppo hembygdsförening är öppen för gammal och ung, hör av Dig till styrelsen med frågor och förslag!

Suomeksi, in english och på ryska:

www.museiportalosterbotten.fi

Verksamheten 2023

Lördag 10 juni deltog vi i öppna byars dag med

öppet hus kl 14-16 (fotovisning kl 15-16, utställning med bilder från bröllop, tipsrunda med sagotema är nytt för i år, örtagård, museibyggnaderna med tidigare utställningar)

Lördagen den 15 juli kl 14-17 hade muséet öppethus

Sagostig "Nalle och Farmor" inomhus. Tipsrunda med sagotema utomhus.                                                                              Fotoutställning med bilder från bröllop

Lördag 15 juli kl 16 gravgårdsvandring med Christer Fors

Söndag 16 juli kl 12.30 menuettövning vid muséet

Söndag 16 juli kl 14 hembygdsfest vid hembygdsgården

Nina Lassander, Jepokryddona

Onsdag 16 aug kl 17-21 öppet hus vid musèet

Talkodagar/kvällar maj-augusti. Info på minneslistan. Paus efter hembygdsfest. Måndag 7 augusti startar vi igen.  Välkommen med!

Berättarkväll hölls 19 oktober. Berättare: Olav Jungarå och Stefan Sandin.

Tidigare års utställningar, som delvis fanns kvar:

Jägarrörelsen i Jeppo  (finns i Kiitolarummet i Hembygdsgården)

Folkseder kring död och begravning. (finns i Ekmansgården)

Gamla fotografier insamlas fortsättningsvis för kopiering och digitalisering. Kasta inte bort albumar/fotografier. Vi tar emot dem. Kontakta Viking, Gunnel eller Ulrika Sjölind.

Besök vårt digitala arkiv! Vi har börjat sätta in bilder på föremål och fotografier på sidan  digitala arkivet

Ett stort tack till talkoarbetare, styrelsemedlemmar, besökare och alla ni andra som på något sätt bidragit till ett innehållsrikt år.

God Jul och Gott Nytt År!

Muséet finns på Stenbacka, Kyrkvägen 105 och är öppet under juli månad
Onsdagar  kl 17 - 21
Söndagar  kl 12 - 16

Övriga tider enligt överenskommelse, kontakta ordförande

Välkommen till vårt museum!